Reiseliv: Romania, del 2.

Dag nr. 2 i Romania hoppet vi i bussen og satte snuten mot fjellene og byen Brasov. Dette var den store dagen for sightseeing!

Vi stoppet innom Peles og Pelisorslottene i Sinaia, det var intet mindre en fantastisk, selv om Peles var vinterstengt og vi kun fikk sett eksteriøret.

Begge slottene er bygd på sent 1800-tall i tysk renessansestil. I Pelisor fikk vi ta en rundtur inne i det fantastiske bygget og så blant annet rommet som er bygd i 24 karats gull.

Så dro vi til Cantacuzinoslottet (bygd 1909-11) for lunsj, her fikk vi servert en nydelig treretters.

Deilig mat som inkluderte blant annet avokadosuppe. Vi fikk ikke vin til maten, noe som gikk igjen store deler av turen, dette ble dessverre til skuffelse for mange vininteresserte i gruppen.

Vi fikk så en omvisning i boligen som hørte til slottet, det var som de slottene vi hadde sett tidligere: helt fantastisk.

Mye var italienskinspirert, dette er italiensk mosaikk, de hadde også venetianske glassvinduer, en trapp i Carraramarmor og huser utstillinger av Picasso og Dalì.

En klar, litt kald og vakker dag i Romania. Så hastet vi videre gjennom landsbygda til noe vi hadde gledet oss mye til, Bran Castle! Slottet ligger i den lille landsbyen ved samme navn, ca. 28 km. sørvest for Brasov.

Vi ankom noe senere enn vi skulle og rakk akkurat å slippe inn (dog etter at guiden vår måtte diskutere litt), det gjorde ingenting, for lyset var helt magisk.

Vi gikk rundt i slottet og tittet enkeltvis, moro men fort overstått. Hvis du vil lese mer om historien til slottet og om Dracula faktisk bodde her kan du lese mer her.

Jeg gikk etter hvert ned til gavebutikken nedenfor slottet og ventet på de andre, og tok meg en kopp varm vin. Den kom til min store glede uten sukker!

Så handlet vi litt i landsbyen før vi dro til Brasov, byen vi skulle overnatte i.

Vi hadde blitt booket inn på Hotel Belvedere, et hotell som nok har vært flott en gang i tiden men som nå dessverre var litt slitt. Det må nevnes at det var under renovasjon, det forsvarer dog ikke en arrogant resepsjonist som mente at jeg ikke trengte dusjforhenget som manglet på rommet mitt (og ja – badet ble oversvømt). Heller ikke her var det treningsrom, det lå også et godt stykke utenfor sentrum. Frokosten var egentlig høydepunktet, mye å velge i, hvert fall om man kom tidlig.

Etter en god middag med tradisjonelle pølser med tilbehør (samt spleiselag på noen gode vinflasker) ble noen av oss med på en liten tur i sentrum.

På bildet under ser du «The Black Church», angivelig den største gotiske kirken mellom Wien og Istanbul. Den ble sort etter en brann på 1600-tallet og fikk navnet etter det.

Ingen tvil om at jeg vil tilbake til Brasov, jeg kunne tenke meg å utforske den lille byen mer. Vi fikk dessverre litt lite tid her, og når hotellet ikke lå ved sentrum fikk man ikke utforsket selv heller. Men, ta turen: masse flotte bygninger og ting å se. Anbefaler en titt på bymuren hvor innbyggerne forsvarte seg mot tyrkerne på 1500-tallet.

Morgenen etter dro vi videre til Sibiu og Sighisoara, følg med i morgen!

Tur i samarbeid med Visit Romania.